ini adalah blog bebas~

ini adalah blog bebas~
~chan <3 <3

Monday, August 8, 2016

hamil anak pertama

Berita kehamilan sangat buat aku happy. Walaupun tak menunggu lama untuk mengandung tapi aku ni jenis orang tak sabar.Hahaha. Aku bersyukur sangat. Aku dapat detect mengandung awal sebenarnya seawal 4 minggu. Pada mulanya sekadar bergurau. Pada hari raya pertama 2015 beraya di kl dengan suami. Teringin nak makan asam laksa.

Dengan berbaju raya lepak di Old Town. Bila dah sampai aku cakap kat suami banyaknya nenas. Tanak makan la manatau mengandung. Tapi habis cakap aku terus ngap. Tanpa fikir apa-apa makan sampai habis.

Balik kampung raya ke 4. Selepas kenduri pergi berjalan rumah kawan seberang jalan terliur betul tengok buah mangga depan rumah dia. Suami dia tolong ambilkan. 10 biji habis aku makan. Tak syak pape pun sebab aku memang gila mangga. Esoknya pergi lagi dan makan 10 biji lagi. Selalu aku tak tahan ngilu. Tapi taktau nape boleh habis..huhu

Oh sebelum raya tu Mr.A ada bercerita tak pasti cerita apa. Tapi aku sungguh-sungguh menangis. Tak sedar diri jadi sensitif betul. Itulah tanda paling awal aku mengandung yang aku tak sedar sebelumnya.

Sambung cerita aku lepas kenduri tu, aku teringat aku belum period untuk bulan 7. Aku memang gigih guna apps calendar kat handphone sebab memang niat untuk TTC. Sebenarnya baru lewat 4 hari tapi macam suspen jugak la. Nak happy ada berdebar pun ada. Tapi mengharap la kan. Then mintak kit UPT nan akak aku yang sulung nak check sebab memang dah suspek betul-betul lekat.

Alhamdulillah bila check 2 line timbul. Aku sangat happy terus bagitau Mr.A. Masa tu dia dah selamat balik rumah mertua sebab nak cover line memandangkan mertua belum tahu kami dah kahwin on february. So cerita dalam phone jelah. Tak nampak pun dia excited masa tu sebab tak gitau depan-depan.

Aku bagi hint kat mama da pregnant petang tu. Cakap kat mama belum datang bulan. Tapi mama jawab baik makan ubat cepat-cepat kalau tak bersedia sebab suami masih belum kerja. Aku diam jer. Aku memang niat nak baby ni. Aku tau mama risau dengan keadaan ekonomi kami yang belum stabil tapi dah nak dapat anak. Aku diamkan jer sampai bali kl dan tunggu sampai kandungan 3 bulan. Masa tu mama call tanya jadi ke pregnant baru aku jawab yer dan gitau da 3 bulan. Mama ok jer. Aku mula cerita kat kakak-kakak pasal aku mengandung masa nak masuk 4 bulan.

Dari awal kehamilan aku takde sebarang alahan. Apa yang dapat aku katakan anak ni takde bagi aku sebarang masalah pun selama kandungkan dia. Takde mengidam pelik-pelik. Cuma rasa letih dan makan tak berhenti-henti. Dalam sehari 4x makan nasi. Selama kandungkan dia memang bahagia. Aku dah takde marah-marah suami rasanya. Dah takde gaduh. Memang rasa kandungan ni satu kebaikan buat kami.

Pergi kerja pun takde masalah. BUlan 10 2015 suami mula kerja lepas aku lecture dia cukup-cukup. Masa 2 aku terpaksa pergi kerja naik lrt sebab suami kerja shif so dah tak dapat hantar dan ambil macam selalu. Setiap hari rutin sama pergi dan balik kerja naik lrt dan malam baru ada masa bersama. Aku ni jenis excited lebih masa perut belum nampak kalut duk tanya nampak gemuk ke tak, nampak macam pregnant ke tak. Suami senyum jer.

Pergi TCA suami akan hantar aku dan akan terus pergi kerja. So aku akan balik sendiri naik teksi. Aku tak rasa sedih pun check up seorang diri sebab memang lama kene tunggu. Suami pun kene kerja. Tapi memang ada keinginan nak suami teman tu. Tapi takde masa sebenarnya. Aku tak kisah pun.

Masuk bulan ke 6 perut da makin besar. So da tak larat naik lrt. Terpaksa la suami hantar dan ambil dari kerja balik. Masa tu suami ada masalah kat tempat kerja sebab orang tak bayar gaji. DUgaan la kejap asyik takde duit jer. Kandungan sihat dan aktif. Walaupun makan tak tentu masa. SYUKur anak aku memang kuat sebenarnya.

Bulan berganti, 7 bulan, 8 bulan. Dah 8 bulan tu rasa makin takut dan berdebar. Baju baby pon dah start beli, alatan mandi, pampers, kain lampin semua. Akak pun dah bagi banyak baju baby sebenarnya dengan tilam sekali. Makin tak larat nak pergi kerja. Kerja pun malas-malas la. Maklum la kerja nurse banyak berjalan.

Pastu tiba la dugaan aku yang pertama sebab kandungan besar sangat dah start tekan saraf sciatic aku kat paha sampai tak boleh jalan. Nak pusing kiri kanan pun sakit. Nak bangun seksanya. Memang menangis la kalau kene ni. Masa tu Mr.A layan macam princess la.Nak gerak pun dia dukung. Masuk toilet, masuk bilik. Even nak kencing pun tak boleh tunduk bukak seluar sendiri. Mr.A la yang tolong sampai aku ok.

Dan hari-hari pun berlalu menunggu saat kelahiran bayi yang kami tunggu-tunggu...






No comments:

Post a Comment